Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 14 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
O divadle. Analýza samizdatového sborníků druhé poloviny 80. let 20. století
SLABÁ, Andrea
Předkládaná bakalářská práce se věnuje analýze pěti čísel samizdatového časopisu O divadle, který vycházel mezi roky 1986-1989. Práce zařazuje časopis do dobového kontextu divadelního tisku, kde zároveň ukazuje jeho výjimečné postavení. V dalších kapitolách rozebírá formální provedení časopisu, redakční složení a jednotlivé rubriky. Obsahová analýza a interpretace článků se zaměřuje na teoretické a literárně-kritické příspěvky jako reprezentace dobové řeči samizdatu, jejíž institucionalizovaná praxe směřovala k navrácení české literatury do evropských vazeb a v závěru osmdesátých let usilovala i o sjednocení kulturního prostoru oficiální a neoficiální kultury.
Současné podoby divadelní publicistiky v audiovizuálních médiích veřejné služby ČR
Moravec, Ondřej ; Novotný, David Jan (vedoucí práce) ; Čeňková, Jana (oponent)
Bakalářská práce "Současné podoby divadelní publicistiky v audiovizuálních médiích veřejné služby ČR" pojednává o vývoji divadla k jeho televizní variaci a o struktuře současných ucelených pořadů zabývajících se divadlem. Práce se zaměřuje především na mapování programu Divadlo žije! na ČT2, což je hlavní a zároveň jediný televizní program ve veřejnoprávních médií zabývající se výhradně divadlem. Z rozhlasové tvorby se práce zaměřuje na rubriku Tyjátr na Rádiu Wave. Studie zkoumá i žánrovou skladbu pořadů, reflexi pořadu divadelními specialisty a také rozbory televizně-divadelní řeči v souladu s prezentovanými divadelními hrami. Hlavní otázku, kterou práce řeší, je, zda televizní a rozhlasová média předvádějí konkrétní ukázky divadelní hry, které jsou součástí reportáže, ve správném a plném kontextu a jestli vystřižené pasáže ze hry svoji formou korespondují s tématem divadelní hry.
Divadelní kritik Jan Neruda
Kášová, Michala ; Topolová, Barbara (vedoucí práce) ; Just, Vladimír (oponent)
Tématem této bakalářské práce jsou divadelní kritiky a fejetony Jana Nerudy věnované Prozatímnímu divadlu, které fungovalo v letech 1862 - 1883. V první části práce představuji Nerudovu žurnalistickou tvorbu, dále popisuji formu, styl a témata jeho kritických statí. Jeho kritické dílo jsem se pokusila zařadit do společenského, politického a kulturního kontextu za použití sekundární literatury a vybraných pasáží z jeho kritik. Představuji významné herecké osobnosti Prozatímního divadla, ale také důležité vůdčí osobnosti a milníky ve vývoji tohoto divadla. Neruda se důsledně zabýval praktickými aspekty inscenování a pozorně sledoval hereckou práci. Ve svých kritikách postihnul obecné principy herecké tvorby pozdního romantismu s občasnými realistickými tendencemi, vyjadřoval se ale také ke konkrétním jevům divadelním i mimodivadelním. Jeho význam spočívá v důsledném kritickém pozorování praktických divadelních aspektů, kterému se věnoval s neutuchající žurnalistickou pravidelností a pečlivostí. Svým teoretickým působením dopomohl k profesionalizaci prvního českého soustavně působícího divadla a detailně ho zobrazil pro další generace.
Samizdatový časopis Dialog
Smrčková, Lenka ; Topolová, Barbara (vedoucí práce) ; Just, Vladimír (oponent)
Práce se věnuje samizdatovému teatrologicko-kritickému periodiku Dialog, které vycházelo v letech 1977-1980 v redakci Evy Stehlíkové a Václava Königsmarka. U časopisu sleduji tematickou koncepci a její vývoj, skladbu a náplň jednotlivých rubrik a autorskou základnu; v neposlední řadě se pokouším rekonstruovat způsob i mechanismy redakční práce a distribuce. Na základě analýzy všech svazků časopisu se pokouším postihnout podobu kritiky v nezávislém periodiku a význam v dané době ojedinělého samizdatu v dobovém kulturním kontextu.
Mediální obraz Hadar Galron - současná izraelská divadelní tvorba v české kulturním prostředí
Šimůnková, Natálie ; Novotný, David Jan (vedoucí práce) ; Osvaldová, Barbora (oponent)
Bakalářská práce se zabývá zájmem českých médií o židovskou/izraelskou kulturu na ukázce úspěchu divadelní režisérky Hadar Galron v České republice. Práce nejprve vysvětluje motivy a děje jejích divadelních děl, která jsou na první pohled pro českého diváka vzdálená. Do hloubky pojednává text o třech hrách Hadar Galron uvedených u nás: Mikve, Tajemství a I LOVE MAMMMA, přičemž ústředním motivem všech her je vždy postavení žen v židovské společnosti, ortodoxní i sekulární. Přiblížení pomáhá i krátký exkurz do historie židovského divadla na území českých zemí, zkoumá fenomén jidiš divadla a izraelsko-české spolupráce v divadelním sektoru. Na příkladu zmíněných her jsou nalézány motivy, které se pro české publikum staly přenositelné a které ocenila tuzemská divadelní kritika. Práce komparuje ohlasy her v kulturní publicistice, přibližuje vztah Hadar Galron k českému prostředí a nalézá průsečíky česko-izraelské kultury na příkladu jejích her.
Kritická reflexe české divadelní kultury 1945-1948. Kontinuita a diskontinuita.
Drexler, Otto ; Ježková, Petra (vedoucí práce) ; Knapík, Jiří (oponent)
Diplomová práce se zabývá žurnalistickým působením divadelního kritika Josefa Trägera v období tzv. třetí republiky (1945-1948). Na základě obsahové analýzy, kterou pojímá jako případovou studii, interpretuje proces utváření kritikových postojů k poválečnému divadlu a představuje reprezentaci dominantního diskursu v divadelní kultuře. Divadelní kritiku chápe nejen jako analýzu uměleckého artefaktu, v širším významu ji pojímá jako komunikační kanál ideologického působení, přispívající k udržení nebo změně existujícího společenského řádu. Představuje myšlenky avantgardních tvůrců a teoretiků, v jejichž veřejném působení identifikuje stěžejní inspirační zdroj revoluční proměny českého divadla v roce 1945. Sleduje vliv komunistické strany v daném období, cílené intervence do českého mediálního a divadelního systému a manipulativní praktiky vedoucí k posílení její moci v poválečném státě. Cílem této práce bylo zachytit projevy vznikajícího sociálně politického dispozitivu v divadelní žurnalistice, analyzovat podobu recepce poválečné hegemonické formace divadelním kritikem a strukturovat výsledky analýzy do širšího politicko-mediálního kontextu třetí republiky. Pro obsahovou analýzu byla aplikována byla metoda zakotvené teorie A. Strausse a J. Corbinové.
Samizdatový časopis Dialog
Smrčková, Lenka ; Topolová, Barbara (vedoucí práce) ; Just, Vladimír (oponent)
Práce se věnuje samizdatovému teatrologicko-kritickému periodiku Dialog, které vycházelo v letech 1977-1980 v redakci Evy Stehlíkové a Václava Königsmarka. U časopisu sleduji tematickou koncepci a její vývoj, skladbu a náplň jednotlivých rubrik a autorskou základnu; v neposlední řadě se pokouším rekonstruovat způsob i mechanismy redakční práce a distribuce. Na základě analýzy všech svazků časopisu se pokouším postihnout podobu kritiky v nezávislém periodiku a význam v dané době ojedinělého samizdatu v dobovém kulturním kontextu.
Samizdatové sborníky o divadle
Maxová, Veronika ; Topolová, Barbara (vedoucí práce) ; Just, Vladimír (oponent)
Práce je zaměřena na řadu samizdatových sborníků O divadle, které vycházely v letech 1986 - 1989 v redakci Karla Krause. Zabývá se všemi pěti svazky O divadle, u nichž sleduje tematickou koncepci sborníků a její vývoj, skladbu jednotlivých rubrik, formování autorské základny a její specifika, způsob redakční práce a v neposlední řadě též estetické a programové preference redakce a myšlenkový a ideový rámec periodika. Je zaměřena na vznik a okolnosti, které předcházely způsobu redakční práce. Postihuje podobu divadelní kritiky v nezávislém periodiku, místo sborníkové řady v dobovém samizdatovém spektru i její význam pro politický a společenský pohyb v českém divadle v období tzv. perestrojky.
Divadelní kritiky Ferdinanda Břetislava Mikovce
Orcígrová, Eva ; Topolová, Barbara (vedoucí práce) ; Just, Vladimír (oponent)
Cílem této bakalářské práce je analyzovat divadelní kritiky Ferdinanda Břetislava Mikovce, popsat jeho styl psaní a metody, estetické preference a způsob, jakým prosazoval nový divadelní program pro českojazyčné divadlo. Snahou je také na základě těchto kritik postihnout význam jeho činnosti pro pražské divadlo poloviny 19. století. Práce popisuje požadavky, které Mikovec na české divadlo kladl, a zasazuje je do kontextu tehdejšího stavu české scény. Pozornost je věnována také Mikovcovým historickým studiím a nekrologům. Několik jeho kritik je ocitováno v příloze.
Časopis Česká Thalia
Sýbová, Kristýna ; Topolová, Barbara (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá periodikem Česká Thalia. Skrze jednotlivé výtisky a veškerý obsah časopisu nejprve seznamuje s Českou Thalií z let 1867 - 1871 a s jejím účelem pro dobový divadelní okruh. Toto periodikum je pak východiskem k pojednání o České Thalii vycházející v letech 1887 - 1892, jejíž náplň je rovněž souvisle popsána s důrazem na teoretické a historiografické články. Je provedena komparace obou Českých Thalií z důvodu jedinečnosti časopisů ve své době a je formulováno jejich směřování. U druhé České Thalie je akcentována otázka jejího vztahu k realismu a míra zapojení do prezentace tohoto směru. Význam periodika je shledáván v reflexi moderních vlivů na divadlo, avšak nikoliv jako programového nástroje realismu. Bakalářská práce je doplněna přílohou, jež je bibliografií všech teoretických, kritických a historiografických článků z druhé České Thalie.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 14 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.